lördag 13 januari 2018

3. Jeanette Winterson: Juldagar. 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar

Juldagar - 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar - Jeanette Winterson

Den här novellsamlingen fick närmast viral uppmärksamhet före jul, men jag försvarar min senfärdighet med att de tolv juldagarna faktiskt börjar med juldagen och slutar med trettondagsafton (och julen varar till tjugondag Knut som är idag).

Det är blandade sagor, måste man nog kalla de tolv berättelserna. De är oftast övernaturliga, ibland rena spökhistorier, ibland bara med ett inslag av typen en talande hund. Även om en del utspelar sig helt eller delvis på annat håll är det mycket engelskt med torkad frukt, mistel, järnek och annat som hör årstiden till.

Mellan berättelserna finns också de tolv recepten - det är att ta i att kalla dem festmåltider, för ibland är det inte något mer avancerat än ostkex (som görs på lika delar smör, mjöl och riven ost samt lite salt). Det här är det jag är aningen frågande till i den här formen, för jag tycker det skulle vara svårt att laga mat efter recept i en ljudbok. Men man får kanske tänka sig att man skriver ner det man vill använda, så man kan ha det tillgängligt på köksbänken under tilllagningen. Det är ändå recept som det går att lyssna till med behållning, för de är inbakade (förlåt) i en kåserande form där Jeanette Winterson berättar om deras tillkomst. Ett par gånger känner man igen hennes absurda uppväxtmiljö från Det finns annan frukt än apelsiner.

För novellutmaningens nummer 5, en novell som utspelar sig under en högtid, kan man i stort sett välja vilken som helst. Det finns dessutom både jul- och nyårsnoveller, beroende på smak. Jag tar mest av praktiska skäl den första, "Julens ande". (I tidigare novellutmaningar har jag läst samlingar och i början kunnat bocka av flera på en gång. Den här gången tänkte jag i första hand läsa Novellix' utgivning, men i den mån jag läser novellsamlingar nöja mig med att låta en novell i varje bok komma med på listan.)

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, den verkar uppskattad av många. Har du läst något annat av henne?

      Radera
  2. Jag var väldigt förtjust i den här, och allt annat jag läst av henne också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänker mig absolut att läsa mer av henne. Ovanligt nog har det blivit så att jag bara har lyssnat, dels den här och dels Det finns annan frukt, som var radioföljetong tidigt 2017.

      Radera