söndag 14 januari 2018

6. Emma Asp: Du är nog speciell men närmare än så här kommer vi inte


Den här novellsamlingen är inte så lite underlig, och ibland lite för svår för mig. En anledning till det senare är att det oftast handlar om anonyma personer, som kallas "jag" och "du" och "han" och "hon", och när det är korta berättelser med nya medverkande efter mindre än tio sidor blir det svårt att hålla isär. Det underliga består i att den ofta handlar om sådant som annars inte får plats i skönlitteraturen och inte alltid känns helt bekvämt. Det kan vara någon som kräks på en släktträff eller någon som lever ut en olämplig fantasi. Jag lämnar samlingen med ett intryck av att jag inte fullt ut har förstått det fina i den.

För novellutmaningens nummer 13, en novell med färre än sju sidor, finns det ett antal att välja på. Jag väljer "Kissande man", om inte annat för att visa vad de här berättelserna kan heta och handla om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar