onsdag 8 augusti 2018

204. Pär Thörn: Ordningen upprätthålls alltid


"Novelletter" ska gissningsvis förstås som kortnoveller, för de här serienovellerna är bara 2-6 sidor per styck. Arbetsfördelningen är såvitt jag förstår den att Pär Thörn har skrivit manus och de 23 tecknarna har tecknat. Det gör att det är stor spännvidd i stil, men den som har följt med här ett tag träffar några gamla bekanta.

Dennis Gustafssons novell handlar om Salaligan, och det innebär att han har lämnat Helsingborg, där vi har brukat träffa honom. Men han har samma distinkta stil med välliknande miljöer: 










Malin Biller, som har figurerat som adaptör av Kvartetten som sprängdes, har tagit sig an en likaledes verklighetsbaserad historia om talliumförgiftning, men håller kvar sin lite komiska stil:











Och Henrik Bromander, som jag tidigare bara har läst när han har skrivit manus till andra tecknare, visar sig kombinera en skenbart naiv stil med en ganska ryslig historia.










Det gemensamma för alla 23 är att de inleds med "Jag heter [NN] och jag är död." och avslutas med "Ordningen upprätthålls alltid.". Däremellan kan det vara både mord, självmord och olyckor, ofta ganska blodigt. Allt är kanske inte mästerverk, men ganska mycket är riktigt bra, och innehåller små rysare eller "chocknoveller", som de kallades förr. Jag hade inte så höga förväntningar, men blev glatt överraskad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar