måndag 17 september 2018

240. Mats Berggren: Jag ljuger bara på fredagar

Jag ljuger bara på fredagar - Mats Berggren

Vår bokcirkel fortsätter på temat veckodagar och hade den här gången kommit fram till fredag. Annars hade jag nog inte fått någon anledning att läsa den här ungdomsboken, även om jag kände till författaren från ett författarbesök i samband med en skrivarkurs förra året.

Det handlar om Alexander, som går i nian och är en förhållandevis vanlig tonåring. Det som möjligen är lite ovanligt är att han tycker om att skriva, och ett av spåren i berättelsen handlar om hur det påverkar hans gymnasieval. Ett annat spår handlar om hur han gör sitt bästa för att Julia, engagerad i skoltidningen och elevrådet, ska lägga märke till honom. Och som ett gemensamt tema för de två spåren finns Alexanders skilda föräldrar och deras skilda uppfattning om saker och ting, trots att han har uppfattat att de alltid har hållit enad front mot honom tidigare.

Vi i cirkeln var eniga om att det var en läsvärd bok, trots att den är rätt kort. (Jag som har lyssnat kom igenom den på strax under tre timmar.) Det hinns med mycket, och det är verkligen ingen dödtid. Utan att bli platt eller förenklat är det dessutom lättläst, så att jag tror att den kan vara en bra bok att sätta i händerna på läsovana ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar