onsdag 5 september 2018

226. Boel Bermann och Eira A. Ekre: Sommarskuggor

Kassettbanden - Boel Bermann

Det här visade sig vara inte en följetong utan en novellsamling, där varje novell är ett eget avsnitt hos Storytel (och det tog en bit av den andra novellen innan jag förstod att det alltså inte skulle finnas något samband mellan den och den första). I presentationen anges de vara "gastkramande noveller [för] dig som är 9 år eller äldre", och det kriteriet uppfyller jag ju med råge, när det inte anges någon övre åldersgräns. Men även jag tycker att några av historierna är ganska obehagliga, och jag undrar hur det uppfattas av en nioåring att få läsa om någon i samma ålder som ska tillbringa en vecka hos mormor och morfar, men upptäcker att mormors gestalt är något övernaturligt väsen med onda avsikter. Det är förresten en ganska typisk intrig, att någon i målgruppsålder hamnar i ett vardagligt sammanhang som visar sig ha något skräckinslag, och jag tror det är mycket effektivt för att skrämma upp de läsare som är mellan en fjärdedel och en femtedel så gamla som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar