lördag 16 mars 2019

60. Cecilie Östby: Tevisdom för vilsna själar


Cecilie Östby var en av de medverkande i novellsamlingsserien Synd, som jag lyssnade klart på i höstas. På grund av det fick jag den här novellsamlingen direkt från författaren, och den överlappar delvis med innehållet där, men här ingår tolv noveller, som inte alla handlar om dödssynder.

Titelnovellen handlar om en kvinna som tar fram korta visdomsord som trycks på tepåsarnas lilla pappersbit (se bilden) med så småningom ganska förödande följder. Den novell jag tyckte bäst om när jag lyssnade på den förra samlingen, om en kvinna som stalkar Jessika Gedin, är med här också. Ofta är det smått obehagliga, smått absurda sammanhang som skildras, och nu när jag är klar tror jag att det är det som har gjort att jag har velat läsa historierna utspritt. De fungerar inte alls för mig att sträckläsa, men så är det ju med novellsamlingar ibland, och det ska inte förväxlas med att man inte kommer vidare i en roman.

För novellutmaningen hittar jag en som passar in på nummer 15, "en novell vars titel börjar och slutar på samma bokstav", nämligen "En riktig författare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar