torsdag 14 mars 2019

56. Vilhelm Moberg: Raskens efterleverska


Novellix' senaste paket, som landade i brevlådan för ett par veckor sedan, innehåller fyra noveller på temat "Svenska klassiker". Det är fyra verkligt centrala svenska 1900-talsförfattare, men intressant nog är det ingen av de fyra som jag i första hand tänker på som novellist. Vilhelm Moberg, som är aktuell här, är väl mest ihågkommen för sina romaner, även om han också skrev dramatik.

Det här är en epilog till hans debutroman Raskens, som jag faktiskt inte har läst. Men det gör inte så mycket, om man kan historien från TV-serien med Sven Wollter som korpral Rask. När den här novellen utspelar sig har han varit död i trettio år, och hans tåliga hustru Ida har hunnit bli så gammal att hon inte kan ta hand om sig själv längre. Även om en del av samhällets sociala funktioner har utvecklats och bytt namn känner man igen situationen, och Moberg berättar enkelt och effektivt sin historia på sjutton små sidor. Vilket år som helst ska jag läsa hela romanen, tänker jag mig.

För novellutmaningen använder jag den till nummer 17, "en novell där någon är rädd".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar