lördag 12 oktober 2019

271. Karel Čapek: Ett år med min trädgård


Månadens språk i utmaningen med samma namn är tjeckiska, och det tog jag som förevändning att plocka fram den här klassikern, som kom in i mina hyllor för över tjugo år sedan. Den har sedan förblivit oläst, trots sitt rykte som enormt rolig. Tyvärr lever den inte upp till det, i varje fall inte hos mig. Jag associerar till en annan humorklassiker, som jag inte heller begrep mig på, nämligen Tre män i en båt. På samma sätt som där kommer berättelsen aldrig riktigt loss, utan fastnar i utvikningar och uppräkningar, som väl är humorn, skulle jag gissa. Det kan se ut så här:


och är man inte matt där, så fortsätter det under bilden:


(Tecknaren är förresten Josef Čapek, författarens bror.) Jag trodde också att det här på något sätt var skönlitteratur, men biblioteken verkar överens om att den ska placeras på trädgårdshyllan.

Allt detta gör att jag bedömer det som högst otroligt att jag någonsin tar mig an det tjeckiska original som också har stått oläst ungefär lika länge:


Bakgrunden till det är att jag ungefär vid den tiden tog mig igenom 30 poäng tjeckiska, vad som nu skulle heta 45 högskolepoäng. Det är tyvärr strax under gränsen för vad som behövs för att med behållning kunna läsa originaltext, och när det som här kan förekomma tre sorters blommor på varje rad i en halv sida är inte heller värt det arbete med lexikon som krävs.

4 kommentarer:

  1. Blir kanske inte så himla lockad, men ändå kul att läsa om en bok jag aldrig hört talas om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag blev inte heller helsåld, får jag säga.

      Radera