måndag 21 oktober 2019

279. Tarquin Hall: The Case of the Deadly Butter Chicken

The Case of the Deadly Butter Chicken - Tarquin Hall

Sista boken i bokcirkelns omgång med temat de sju dvärgarna skulle ha anknytning till Butter, och det har ju den här. Det är tredje boken av hittills fyra om den indiske privatdetektiven Vish Puri, som får rycka in när det inträffar ett dödsfall relaterat till en kycklingrätt. Sedan trasslar det på ganska duktigt med trådar som leder både till den indiska cricketligan och Indiens infekterade relation till grannlandet Pakistan, och någonstans på vägen tappar jag bort mig. Av tillgänglighetsskäl blev det så att jag den här gången lyssnade, och det här är nog en bok som för mig hade gjort sig bättre läst i pappersform. Inläsningen bjuder dessutom på indisk accent i replikerna, vilket nog inte alla uppskattar fullt ut.

Vish Puri är något befryndad med Hercule Poirot vad gäller såväl mustasch som embonpoint - och ego, får man tillägga. Han är i och för sig en angenäm bekantskap, men jag tror ändå inte att det blir fler böcker i den här serien för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar