söndag 29 juli 2018

178. Stéphane Heuet: På spaning efter den tid som flytt. Combray


På spaning efter den tid som flytt hör till de där litteraturens ikoner som jag aldrig riktigt vågar mig på. De står här olästa efter ett impulsköp på bokrean 2006:



och det trots att man då också fick med en åttonde del som innehåller resuméer, register etc. Men den här serieversionen kändes som ett lagom sommarprojekt, inte minst eftersom den inte verkar vara komplett utgiven på svenska ännu.

Det är förstås en utmaning att bearbeta ett sådant verk. Allt kan rimligen inte komma med, men folk blir besvikna vad som än saknas. Eftersom jag bara kan verket i andra hand är jag nöjd med att madeleinekakan finns med:




och den utvecklas över flera sidor, så jag tror nog att anhängarna får vad de önskar sig.

Vi andra kan roa oss med att jämföra kyrkan i Combray:


med samma utsikt på Google maps:


där man får försöka bortse från de två kebabställena, ett till höger och ett till vänster.

2 kommentarer:

  1. Sara Danius ger råd att bara läsa, ett stycke då och då, njuta, inte nödvändigt att läsa allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någonstans läste jag om någon som hade projektet att läsa en del per år, det kan vara en variant.

      Radera