söndag 15 juli 2018

147. J.K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone



Det kommer att ta ett tag att höra alla sju delarna om Harry Potter, för den här första boken, som är kortast, är över åtta timmar lång. Men det är - förstås - en superb inläsning av Stephen Fry, om nu någon mot förmodan trodde annorlunda. Passar utmärkt för långa bilresor, som jag har haft anledning till senaste veckan.

Jag har bara läst böckerna en gång, ett tag efter de flesta andra, och sett filmerna en gång, så jag är långt ifrån någon potterian. Men även jag tycker det är underhållande att börja om från början och se små planteringar av till synes bagateller som jag vet kommer att få betydelse längre fram, ibland senare i den den här boken, ibland i senare böcker.

Det finns så mycket skrivet om det här universumet att det knappast går att säga något originellt. En reflektion jag gör är ändå vilken mängd av minnesvärda biroller det finns här. Det är andra Hogwarts-elever, lärare, föräldrar, släktingar och andra i ett myller, som skulle kunna bli för mycket, men aldrig blir det. Imponerande - och det kommer ju mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar