söndag 1 november 2020

180. Pia Juul: Mordet på Halland


Tidigare i år lyssnade jag på en radionovell av Pia Juul, och i det beledsagande samtalet nämndes den här romanen, som jag nu äntligen har kommit mig för att läsa. Det hade verkligen inte behövt skjutas upp, för den är både lättläst och läsvärd. Dessutom hade biblioteket den på danska, så jag fick ett välkommet tillfälle att hålla den färdigheten aktuell.

Med viss tvekan har jag taggat det här inlägget med "Deckare". Det handlar, som titeln anger, om ett mord, men egentligen inte om en mordutredning. Det förekommer en sådan, får vi antydningar om, men den står alls inte i fokus. Vi svenskar har möjligen svårt att vänja oss vid att Halland är ett personnamn, dessutom ett förnamn, men så är det i alla fall. Hallands sambo, Bess, är den som berättar, och det börjar med att hon vaknar av ett skott, som visar sig ha dödat Halland på torget utanför deras hem i en lantlig småstad. Sedan får man följa hur hon blir förhörd av polisen, tar hand om praktiska saker som följer efter ett dödsfall och, inte minst, får reda på mer om den man hon har trott att hon kände så väl. Det är spännande, det också, och skickligt beskrivet hur tillvaron slås sönder av något omvälvande och oåterkalleligt.

I researchen inför det här inlägget såg jag förresten att Pia Juul tråkigt nog avled den 30 september. I minnesartiklarna framstår hon som en av Danmarks främsta författare, medlem av Det Danske Akademi. Även om just den här boken kanske inte är hennes mest typiska verk - hon var poet och dramatiker dessutom - kan jag absolut tänka mig att läsa mer av henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar