tisdag 3 november 2020

181. Johan Egerkrans: Nordiska väsen



Senast har Johan Egerkrans uppmärksammats för sina illustrationer till en nyutgåva av Mio, min Mio, men han har en lång meritlista dessförinnan, både som illustratör till andras texter och som författare och illustratör av egna verk. Det här är en sammanställning av varelser, väsen och odjur ur den nordiska folktron, som kom redan 2013. Här får han tillfälle att ge sin talang för att avbilda just väsen och få fram det kusliga i till exempel näcken och bäckahästen:





Nu har jag lånat den på bibliotek, men jag tror att det är en bok att gå tillbaka till många gånger för den som är i rätt ålder, och jag kan bara tänka mig vilken favorit den hade varit för mig, om den hade funnits på åttiotalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar