tisdag 19 november 2013

108. Denise Mina: Död i Garnethill


Denise Mina hade jag inte läst något av tidigare, men den här, hennes debutbok, är en fullt godtagbar thriller i genren Tartan Noir - skotsk kriminalroman. Här och var märks det att boken kom 1998, för alla har inte mobiltelefoner och det rings från telefonkiosker på ett sätt som nog blev omodernt ganska kort därefter.

Maureen, en biokassörska med hög alkoholkonsumtion och sexuella övergrepp i bagaget, hittar en morgon sin älskare i vardagsrummet med halsen avskuren. Förutom att det under alla omständigheter måste vara omvälvande kompliceras läget också av att älskaren var terapeut på den klinik där Maureen var patient, att han var gift och att han var son till en EU-parlamentariker. Maureen blir förstås föremål för polisens intresse, inte minst eftersom det kan visas att älskaren dog redan kvällen innan och att Maureen alltså haft goda chanser att döda honom. Hon börjar själv undersöka hur det har gått till att han hamnade där och upptäcker förstås att det finns mer dolt bakom dödsfallet än bara att han var hennes älskare.

Det är spännande nästan hela tiden, och man får en stark känsla för hur hemskt det måste kännas för Maureen att hamna i en sådan situation. Samtidigt kan man som läsare inte vara alldeles säker på att det inte är hon som har gjort det utan att minnas, eftersom hon visar sig vara ganska instabil. Jag kan nog tänka mig att läsa mer av Denise Mina; det ska finnas två böcker till om Maureen och ytterligare ett antal andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar