söndag 10 november 2013

104. Jasper Fforde: Var är Jane Eyre?


En av mina bokcirkelkolleger hade läst denna för ett tag sedan, och eftersom jag tyckte den lät bra lånade jag hem en ganska välläst biblioteksbok. Tyvärr tyckte jag inte att det var lika bra som det lät.

Boken utspelar sig 1985 i en värld där Krimkriget fortfarande pågår (mellan England och Tsarryssland), man klonar dronter för att ha som sällskapsdjur, Storbritannien finns inte utan England har ständiga gränsskärmytslingar med Folkrepubliken Wales etc. Den viktigaste skillnaden för den här historien är att den litterära världen existerar parallellt med vår, och personer därifrån (till exempel Jane Eyre) kan dyka upp utanför sin bok. Huvudpersonen, den litterära kriminalpolisen Torsdag Nesta, kan också gå in i en bok (till exempel Jane Eyre) för att ställa saker till rätta när Jane blir kidnappad.

Det var det där sista som jag tyckte lät så roligt, men som det tyvärr är för lite av (och det som finns kommer för sent). När det väl blir av bygger det nog dessutom på att man kan Jane Eyre lite bättre än jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar