fredag 28 juni 2013

46. Thure Almroth: Mamma, får jag låna Andromedagalaxen?


Det här är som synes ett väl använt biblioteksexemplar, som jag fick hämtat från stadsbibliotekets magasin. Jag vill minnas att jag faktiskt ägde den när jag var i målgruppsålder, omkring 10 år, men tyvärr hade jag en omfattande utrensning i tonåren, så jag har inte kvar särskilt mycket av det jag läste fram till dess. Inte mindes jag speciellt mycket av den heller mer än titeln och omslaget, men den dök upp från bakhuvudet när jag såg ett avsnitt av julkalendern Stjärnhuset, som SVT nu har lagt ut på Öppet arkiv.

Jag är förstås inte alls i målgruppsålder längre, men tycker det är en riktigt bra bok, faktiskt (men kortare än förr, som så ofta). Kanske inte väldigt originell på ett övergripande plan, men välskriven och rolig med ett ganska seriöst astronomiskt inslag som jag gillade då och inte störs av nu. Det handlar om Jesper, vars pappa är professor i astronomi, och hur han får hjärnskakning med tillhörande feberdrömmar. I dessa drömmar kommer han till en planet i Andromedagalaxen och får vara med om olika äventyr på temat "kampen mellan det goda och det onda". Mio, min Mio känns inte långt borta, men det är alls inget plagiat och har en annan stämning som är mindre saga och mer science fiction.

Allra roligast tycker jag är att trollkarlen i Andromedagalaxen har "något som liknade en stor jordglob, till hälften nersänkt i en ställning", en kristallkula som är "full av bilder" "från varenda planet i Andromedas och Vintergatans galaxer". Där kan man se hur det ser ut på jorden, men också på andra ställen: "I ett landskap som bara tycktes bestå av blåa klippblock rullade runda, blåa klot omkring. Jesper gissade till sist att det var något slags djur, någonting i stil med igelkottar men mycket, mycket större och utan ben." Det måste ha gjort stort intryck på mig, för just den beskrivningen mindes jag väldigt väl. Dessutom är det intressant att denna kristallkula i en ganska okänd svensk bok från 1970-talet så mycket påminner om minnessållet i Harry Potter-böckerna som inte var påtänkta då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar