lördag 19 december 2020

214. Johanna Nilsson, Maria Soxbo och Emma Sundh: "Men Kina då?!" 25 snabba klimatsvar på tal


Med ojämna mellanrum ger Novellix ut facknoveller; den här och tre till kom i en ask med klimattema i våras. Jag har varit kritisk till facknovellen som idé, för jag tycker inte att det fungerar att ge ut facktext i det här formatet - i praktiken en längre tidskriftsartikel i eget omslag. Och så tror jag inte att det är vad man önskar sig om man annars vill läsa skönlitterära noveller, det vi annars kallar "noveller".

Temat är förstås angeläget, men inte heller försummat i den allmänna debatten. Vad som ryms här framgår bra av undertiteln, men det finns faktiskt två svar på varje fråga eller synpunkt. Ett är mycket kort, bara en eller ett par rader, och ett är lite längre, men ryms i alla fall på en Novellix-sida, som är stor som ett vykort. Som så ofta med det här ämnet är samtalstonen tyvärr en blandning av uppläxning och teknikaliteter som inte fungerar bra på mig. Därmed vill jag inte utesluta att det kan fungera på andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar