söndag 4 juli 2021

123. Anna Johansson: Skrivarkurs på pensionat Havsviken


Det som fick mig att placera den här boken i bokhyllan* hos min ljudbokstjänst var miljön skrivarkurs, som jag själv har vistats i några gånger. Det här är inte sommarkurs på folkhögskola utan i någon sorts privat regi på ett pensionat på Västkusten. Det hindrar inte att det finns en hel del igenkänningshumor när det inleds med lära känna varandra-övning eller övas på miljöbeskrivning.

Huvudpersonen Cornelia är snäll, på gränsen till konflikträdd, och fantasirik, på gränsen till katastroftänkande. Men när hon försöker kan hon faktiskt hantera en del av den oväntade dramatik som vistelsen medför. Det visar sig nämligen att flera av kursdeltagarna har något i sitt förflutna som knyter dem till samhället Havsviken och händelser där för ganska många år sedan. Praktiskt nog har Cornelia redan på vägen dit blivit bekant med ortens charmige veterinär, som praktiskt nog har en pappa som är pensionerad polis. Praktiskt nog har Cornelia också med en lånad hund som kan vara förevändning för att träffa en charmig veterinär. Man behöver inte vara så värst läsvan för att inse vart det här ska ta vägen, men det gör faktiskt ingenting. Det är trivsamt på vägen dit, och någon liten överraskning blev det faktiskt i epilogen som utspelar sig ett år senare.

* Jag har fortfarande efter flera år svårt att vänja mig vid att de böcker man vill lyssna på måste finnas i bokhyllan. Hemma tar man ju ut en bok ur bokhyllan när man vill läsa den.

2 kommentarer:

  1. sommarkurser på folkhögskola är väldigt trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, jag ser fram emot en i år igen!

      Radera