lördag 27 januari 2024

9. Johan Eriksson och Axel Hellby: Du, poet ‒ skriv!



Meningen var att jag skulle ha den här boken som bredvidläsning till en kurs jag läste i somras, delvis eftersom jag är bekant med en av författarna. Sedan blev kursen klar ändå, och så blev det inte av förrän nu.

Det är en lättsamt hållen introduktion till att skriva poesi ‒ eller lyrik eller dikt eller vad vi nu vill kalla det ‒ som riktar sig till elever och studerande i olika inte alltför avancerade sammanhang (och deras lärare, får man också förutsätta). Som sådan tror jag den fyller sin funktion, men det är egentligen inte rättvist av mig att bedöma det, eftersom jag har läst den rakt igenom utan att göra några av de många övningar som ingår, och utan att arbeta med boken så som meningen är.

Det ingår alltså övningar av olika slag, en del som förutsätter läsning och analys av poesi, men ganska många som bygger på eget skrivande. Där funderar jag på hur väl de ofta öppna ingångarna fungerar med mottagare som är ovana vid att skriva och kanske särskilt vid att skriva poesi. Men i rätt sammanhang och med rätt lärare kan det fungera ändå.

Jag som gillar systematik och terminologi uppskattar att det finns en ordlista med förklaringar till termer som man annars skulle behöva leta upp på olika ställen i boken. Läser man hela får man också en litteratur- eller i varje fall poesihistoria i miniatyrformat. Som sagt, i rätt sammanhang och i rätt händer tror jag det här är en utmärkt introduktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar