tisdag 29 augusti 2017

140. J. K. Rowling: Fantastic Beasts and Where to Find Them


Den här avknoppningen från Harry Potter-heptalogin blev film förra året, eller rättare sagt, det gjordes en film med den här titeln om den fiktive författaren till den här boken, som utspelar sig innan han hade skrivit den. Det här är snarare boken som i Harry Potter-universumet är lärobok på trolldomsskolan Hogwarts. (Man får verkligen öva sin analysförmåga vad gäller metafiktiva nivåer.)

Formen, ett antal beskrivningar av olika vidunder, som "beasts" översätts med, gör att det ibland kan bli lite repetitivt. Men ganska mycket är riktigt roligt, och jag hör ändå inte till de verkligt inbitna fansen (har läst böckerna en gång och sett filmerna en gång). En del vidunder känner jag igen - det hade kanske varit fler om jag hade varit mer hängiven - men många är nya och uppfunna för den här boken.

Det är en ambitiös produktion med Eddie Redmayne som inläsare; han spelade också huvudrollen som författaren till den här boken i filmen. Det är också försett med ljudeffekter, så man får tjut och rytanden, steg och flåsanden i öronen när man lyssnar. Om man lyssnar på sina skogspromenader kan man också ha nöjet att se paddor hoppa omkring på stigen, just som det handlar om något mindre och hoppande djur. Det här var för övrigt bloggens premiär vad gäller att lyssna på engelska.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det råkade bli min traditionella "bio sista arbetsdagen före jul"-film senast, för det var den som gick som jag kunde tänka mig att se. Också bra, men det här är egentligen något helt annat.

      Radera