Det här är inte den sortens deckare där man söker efter en mördare, för han finns på plats redan från början. Det är Tom Ripley, en ung amerikan som skickas till Italien för att hämta hem rikemanssonen Dickie Greenleaf. Dickie är helt ointresserad av att resa hem och ta över sin fars tråkiga båtbyggarfirma, när han kan vara i Italien och måla, och ett litet tag lever han och Tom på de pengar som trots allt kommer hemifrån. Tom har också lite pengar som han har fått för att täcka utgifterna under sin resa, men så småningom inser väl mr Greenleaf senior att han inte kommer att se någon av de unga männen igen särskilt snart.
Tom blir däremot alltmer besatt av Dickie och övertar på ett mycket handlingskraftigt sätt dennes identitet. En del inslag är möjligen lite för fantastiska för att vara riktigt trovärdiga, men man får tänka på att det utspelar sig vid en tid när avstånden var långa, och att de befinner sig i Italien där ganska få personer har träffat dem båda. Det spännande är alltså inte vem som har gjort vad utan om och hur Tom ska klara sig undan. Det blir faktiskt spännande på allvar ändå, när de som forskar i vad som har hänt är så nära, så nära, men ändå inte inser hur det hänger ihop.
Själv är jag också fascinerad av hur det går att resa runt utan mål i halvår i sträck, hyra ett palats i Venedig, gå på cocktailparties, måla lite när man känner för det, och tydligen inte ha minsta bekymmer för att pengarna ska ta slut. Det är en livsstil som jag tror det skulle gå att vänja sig vid, även om femtiotalets Italien väl var betydligt billigare att leva i än dagens, och att acceptansen för ett sådant liv är mindre idag ändå.
Det finns en känd film byggd på boken, som jag har sett för ganska länge sedan, men den verkar ha tagit sig vissa friheter som jag inte är säker på är förbättringar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar