
När en bokserie har kommit fram till nummer fyra brukar läsarna veta vad som väntar, och författaren brukar också ge läsarna vad de önskar sig. Utmaningen är, föreställer jag mig, att variera detta på ett sätt som gör att det ändå inte känns som samma bok. Vuxna läsare har därvidlag högre krav än de som gillar att varje oläst Fem-bok börjar med att det är lov, fortsätter med att gänget identifierar några skummisar (när gänget inte har picknick) och utmynnar i att skummisarna sätts fast, förslagsvis efter att någon i gänget har suttit inlåst ett tag. Hittills har jag tyckt att Kristina Appelqvist lyckas väl med detta, och jag sträcker mig faktiskt till att utse det här till seriens bästa bok hittills.
De bekanta inslagen brukar innehålla lätt satiriska interiörer från Myndigheten för kulturstöd, där huvudpersonen Nina Storm numera är vikarierande generaldirektör. De finns med här också, och de är inte mindre satiriska än tidigare. Möjligen reflekterar jag nu över att ovanligt många på myndigheten förefaller arbeta med så kallade stödfunktioner, som HR, kommunikation och liknande, och de som faktiskt ägnar sig åt verkliga ärenden om kulturstöd är relativt osynliga. Men även det kan vara en medveten satir över Myndighetssverige på 2020-talet.
Vi brukar också få följa med Nina till hennes ärvda prästgård i södra Västergötland, där hon bedriver något slags konferensverksamhet, samtidigt som hon också använder den för egen rekreation. Den här gången är det ett sällskap från den fiktiva Othelloteatern som hyr in sig inför en sommaruppsättning på den icke-fiktiva Torpa slottsteater i närheten. Det blir tillfälle till roande inblickar i kulturvärlden, samtidigt som det inte är onaturligt att det finns en anknytning till Ninas myndighet och någon som också verkar där.
En löpande röd tråd i de här böckerna följer den ordinarie generaldirektören, Diana "Draken" Wikman, just nu tilldelad ett utredningsuppdrag av departementet, men ändå synlig både på myndigheten och i Ninas närhet i övrigt, eftersom de bor i samma hus. Eventuellt börjar den här tråden att sjunga på sista versen, om katakresen ursäktas. Om något känns aningen rutinartat är det den delen, samtidigt som jag också inser värdet av en tydlig antagonist. Som sådan fyller Draken verkligen högt ställda krav.
Intrigen i övrigt tar sin utgångspunkt i en begravning i Dalarna och ett häftigt väderomslag. Ena dagen är det minus trettio, när myndighetens medarbetare Bengt begravs efter att oväntat ha dött strax före jul. Nästa dag är det plusgrader och regn, den fortfarande öppna graven har blivit vattenfylld och Bengts kista flyter där tillsammans med begravningsblommorna. Bara det gjorde mig misstänksam, men det framgår också tidigt att det är något med Bengts död som inte är som det ska. Hur det hänger ihop vet vi hela tiden mer om än Nina och de av hennes kolleger som hjälper henne med att ta reda på det ena och det andra, men på något sätt lyckas författaren ändå göra det spännande. Det är en väl flätad intrig som hänger ihop hela vägen.
I sina tidigare bokserier har Kristina Appelqvist satt punkt efter fyra eller fem böcker (även om de två tidigare serierna med olika huvudpersoner presenteras som en sammanhållen svit i gemensam miljö, åtminstone i min ljudbokstjänst). Nu närmar vi oss alltså den punkten, och det skulle gå att avsluta här med den metaforiska flaggan i topp. Men jag tror att vi är en hyggligt stor grupp läsare (lyssnare) som inte protesterar om Nina Storm återkommer om något år igen.